کریم عبدالمحمدی؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ عسگر علیمحمدی؛ مصطفی زارعان
چکیده
ضربآهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ضرب-آهنگ شناختی کند (SCTS) فرم والد در بین کودکان ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است، نمونهای با حجم 1700 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از استانهای تهران، آذربایجان ...
بیشتر
ضربآهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ضرب-آهنگ شناختی کند (SCTS) فرم والد در بین کودکان ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است، نمونهای با حجم 1700 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از استانهای تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان ، فارس و خراسان انتخاب شدند، 122 آزمودنی به علت پاسخ ناقص به به پرسشنامهها از تحلیل آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی به 1578 والد تقلیل یافت. بهمنظور تعیین روایی عاملی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند از روش آماری تحلیل عامل تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی سازة مقیاس ضربآهنگ شناختی کند، ضرایب همبستگی آن با خرده مقیاس نقص توجه پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان) (CSI- 4گزارش شد. نتایج یافتههای آماری نشان داده که این مقیاس در جامعه ایرانی از روایی سازه، ملاکی و همگرا برخوردار است، نتایج نشان دهنده سه عاملی بودن مقیاس است و همچنین اعتبار مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخی و آزمون بازآزمون بعد از دو هفته مورد تایید قرار گرفت. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، فرم والد مقیاس ضربآهنگ شناختی کند(SCTS) اعتبار و روایی مطلوبی دارد و از آن میتوان در پژوهشهای مربوط به ضربآهنگ شناختی کند در جامعه ایرانی استفاده کرد.
کریم عبدالمحمدی؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ خوشدوی ابراهیم زاده؛ امیر علیزاده؛ مصطفی زارعان؛ فهیمه نورافکن
چکیده
با توجه به گستردگی مشکلات رشدی - رفتاری ، پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این مشکلات را ارزیابی مینمایند. پرسشنامه مشکلات رشدی - رفتاری (FTF) نسبت به سایر ابزارها جامعیت بیشتری دارد و با یک نگاه جامع نسبت به این مشکلات ساخته شدهاست. هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی این پرسشنامه در جامعه ایرانی میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ...
بیشتر
با توجه به گستردگی مشکلات رشدی - رفتاری ، پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این مشکلات را ارزیابی مینمایند. پرسشنامه مشکلات رشدی - رفتاری (FTF) نسبت به سایر ابزارها جامعیت بیشتری دارد و با یک نگاه جامع نسبت به این مشکلات ساخته شدهاست. هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی این پرسشنامه در جامعه ایرانی میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 700 نفر با روش نمونه گیری خوشهای از استانهای تهران،آذربایجان شرقی، اصفهان، اهواز و کردستان انتخاب شدند، 55 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیلهای آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 645 مادر تقلیل یافت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. پرسشنامه حاضر از هجده بعد شکل گرفته که ضرایب پایایی ابعاد پرسشنامه بین 486/0 (نقص در سازماندهی) تا 916/0 (نقص مهارت تحصیلی) قرار دارند. و همچنین با توجه به شاخص های برازش گزارش شده، مشخص شده که مدل شش عاملی بهترین مدل از نظر برازش محسوب می شود. بنابر یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه مشکلات رشدی - رفتاری ( FTF) در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش مشکلات رشدی - رفتاری اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل استفاده میباشد.
کریم عبدالمحمدی؛ حمید علیزاده؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ معصومه طیبلی؛ آیت الله فتحی
چکیده
با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاهها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شدهاست.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی میباشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 516 ...
بیشتر
با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاهها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شدهاست.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی میباشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیلهای آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل میشود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاسپرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 میباشد. نتیجه-گیری: بنابر یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد میباشد.